To będzie moja pierwsza historia na piekielnych. Początkowo nie chciałem tego opisywać, ale tracimy już cierpliwość.
Zacznę od tego, że niedawno moja mama zapomniała przedłużyć ważność konta w telefonie, w związku z czym utraciła swój numer. Przy podpisywaniu umowy zaoferowano jej wybranie dowolnego dostępnego numeru, z czego chętnie skorzystała. Nie spodziewała się jednak, że wybierając datę swoich urodzin czeka ją tyle niespodzianek.
Od tej pory regularnie odbiera telefony z działu windykacji banku "tysiąclecie". Mimo licznych tłumaczeń, że to jej nowy numer, że nie zna tamtej osoby i nie ma z nią nic wspólnego dzwonią dalej. Nie pomogło informowanie, że zgłosi to jako nękanie. Zaczęły przychodzić nawet smsy z podaną kwotą zaległości i numerem kredytu, a telefonicznie pytali nawet czy mama zna tę panią podając jej dane osobowe. Zastanawiam się czy nie podpada to pod ochronę danych osobowych? Osobiście nie chciałbym, aby zdradzano obcym osobom czy oraz ile długu mam. Dodatkowy szczegół. Mama posiada konto w tym samym banku i podała ten numer telefonu jako własny. Nikt nie zauważył, że ten numer już jest w bazie...
A tego uniewaznienia to nie dalo sie najzwyczajniej odkrecic? Piszesz niedawno, wiec wydaje sie ze nie powinno byc z tym jakiegos wiekszego problemu. No chyba ze owe 'niedawno' minelo 5 lat temu.
Odpowiedz@Pennywise: Mama powiedziała mi kilka dni po tym, jak dostała smsa z informacją o blokadzie połączeń przychodzących. Oczywiście próbowałem odzyskać numer, ale da się tylko jako przedłużenie mixa, co jest bardzo nieopłacalne.
OdpowiedzA od kiedy blokada połączeń przychodzących oznacza utratę numeru?
Odpowiedz@sweetsecrets: Po kilku dniach następuje blokada numeru... Nie ja to wymyśliłem. Taryfa była stara, pewnie sprzed 3-4 lat, więc pewnie dlatego takie dziwne zasady.
Odpowiedz@mikipod: Nie blokada numeru, tylko blokada połączeń wychodzących. I zadaje się że najkrótszy okres jaki był w jakiejkolwiek ofercie to miesiąc. Od blokady połączeń wychodzących do utraty numeru mija jeszcze sporo czasu. Najpierw próba odzyskania zaległości, później jeszcze minimum dwa tygodnie na wypadek jakby próba odzyskanie zaległości zakończyła się ugodowo. Dopiero gdy klient uparcie nie chce się wywiązać ze zobowiązań i umowa zostaje rozwiązana, sprawa trafia do windykacji a numer do puli "z odzysku". W niektórych umowach (zazwyczaj przy abonamencie) trwa to jeszcze dłużej. Czy Twoja mam była piekielną która z premedytacją próbowała nie wywiązać się z umowy i nie płacić, licząc na to że odpuszczą? Bo jeśli nie, to numer na nią czekał. Jeśli tak, to bez sensu, bo i tak będzie musiała zapłacić i tak. Więc co to znaczy że nieopłacalne? Numer by dostała ponownie gdyby spłaciła poprzedniego mixa, a kolejny okres mogłaby wziąć już na innych warunkach, albo nawet przenieść numer do innego operatora. No chyba, że miała tego mixa w plusie i zauważyła że kara umowna może być nawet połowę niższa niż należności umowne. Ale to też czyniłoby ją piekielną. Więc albo jest piekielna, albo po prostu się zagubiła i podjęła zupełnie bezsensowne decyzje.
Odpowiedz@asmok: Mix został spłacony w pełni, mama po prostu nie zna się i nie zwróciła uwagi na informację o blokadzie połączeń wychodzących i tak telefon sobie spokojnie leżał. Gdy się o tym dowiedziałem było już za późno. Próbowałem odzyskać go w salonie plusa oraz przez infolinię i jedyną możliwością jest przedłużenie go na kolejną umowę mix na kolejne dwa lata co w porównaniu z abonamentem jest bardzo niekorzystne.
OdpowiedzTo może lepiej, że nie zauważyli, bo jeszcze jej tą zaległość z konta ściągną!
OdpowiedzSprawa zgłoszona jako nękanie? Czy po prostu płacz na piekielnych? Z takimi trzeba krótko.
OdpowiedzJakie nękanie? Gdzie, po co? Na policji wyśmieją. Wystarczy się tylko zapytać (pisemnie), kiedy zaprzestaną udostępniać obcej osobie udostępniania chronionej prawem tajemnicy bankowej. Do tego skarga do KNF, wystarczy wpisać w google "skarga do knf na bank" i efekt gwarantowany. Radzę też zażądać usunięcia swoich danych osobowych (jakim jest także numer telefonu).
Odpowiedz@kasan1512: Poczytaj sobie najpierw przepisy odnośnie Stalkingu a potem się wypowiadaj z tym swoim "udostępnianiem danych" Mają numer udostępniony przez poprzedniego właściciela numeru i prawa odnośnie ochrony danych osobowych takiej sytuacji nie przewiduje.
Odpowiedz@iks: Zgodnie z prawem bank nie może nawet ujawnić nikomu, czy ta pani była klientem banku, czy kredyt miała czy nie, czy spłaciła, czy nie, a już na pewno w jakiej wysokości itp. Po pierwszym telefonie powinni wymazać ten numer z konta zadłużonej osoby, Przepisy odnośnie stalkingu stworzono w zupełnie innym celu i tutaj ciężko byłoby nawet w tym przypadku namówić policję lub prokuraturę do jakichkolwiek działań. Do tego KNF to nie inspekcja pracy i: 1. Są bardzo pomocni. 2. Banki traktują ją poważnie.
Odpowiedz@kasan1512: Na policji nie wyśmieją. Sami to kwalifikują właśnie jako nękanie.
OdpowiedzI znów potwierdza się, że jak chce się dostać paczkę szybko i sprawnie, to trzeba zamówić za pobraniem...
Odpowiedz@Grav: Chyba komentarz pod złą historią? ;)
OdpowiedzNumeru nie ma juz w bazie, dzwonia do twojej mamy z windykacji nie z banku (teraz czesto dlugi windykatorom sa sprzedawane). Jak sobie z tym pradzic? Zablokowac numer jeżelidzwonia tylko z jednego. Albo zadWonic na infolinie windykatora I wyjasnic.
Odpowiedz@Darrjus: Dzwonienie na infolinię windykatora powoduje odhaczenie w ich systemie opcji "hura, jest kontakt" i nasilenie działań z ich strony. To, że kontakt jest w sprawie zgłoszenia pomyłki im umyka, albo w to nie wierzą bo uznają za podstęp. A tak naprawdę to mają na wyciągu rozmowę z numerem z bazy i na tej podstawie zostawiają sobie status zadłużenia jako "w trakcie windykacji". Bo wiedzą że i tak nikt nie sprawdzi, a dzięki temu unikną przepisów o przedawnieniu.
Odpowiedz